عدم پاسخ به ترور شهید فخری‌ زاده به ناتوانی ایران تعبیر خواهد شد-راهبرد معاصر
رامین مهمان پرست؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

عدم پاسخ به ترور شهید فخری‌ زاده به ناتوانی ایران تعبیر خواهد شد

سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره جواب ایران به ترور شهید فخری زاده گفت: وقتی کشوری از خود ضعف نشان می دهد طرفی که دشمنی می کند و خصومت می ورزد مشتاقتر می شود و ابعاد جنایات خود را گسترده تر می کند. بنابراین سکوت ما ایجاد صلح و امنیت نمی کند و نتایج بدتری را در پی خواهد داشت.
رامین مهمان پرست؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 10
کد خبر: ۶۹۵۸۰

عدم پاسخ به ترور شهید فخری‌ زاده به ناتوانی ایران تعبیر خواهد شد

 

رامین مهمان پرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که، بهترین راهبرد ایران برای انتقام گیری از ترور شهید فخری زاده با کمترین هزینه ممکن چیست؟ گفت: اینکه دستگاه ها چه اقدامی انجام خواهند داد به حوزه وظایف و اختیارات آنها بر می گردد. در حوزه سیاست خارجی و رسانه ای مهمترین کاری که باید انجام گیرد روشن کردن افکار عمومی مردم دنیا در این رابطه است که چه جنایاتی صورت می گیرد و این جنایات به شکل تروریسم دولتی انجام می گیرد و کشورهای مختلفی به طرق متعدد در ساماندهی این وضعیت با هم همکاری دارند.


وی ادامه داد: برخی از کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی با حمایت کشورهای قدرتمند غرب دست به اقداماتی می زنند. همانطور که دیدیم ترامپ با صراحت ترور سردار سلیمانی را بر عهده گرفت و این جنایت تاریخی را به طور علنی اعلام کرد. سکوت نهادهای بین المللی در قبال این اقدامات نشان از سکوت تاسف باری دارد. ایران باید با تهیه مستندات حقوقی و قضایی و ضمن این مستندات در مراجع قضایی و حقوقی که منتشر می کند باید مساله را پیگیری کند. شاید برخی انتقادات از عدم توجه مراجع قضایی و حقوقی بین المللی به این مسائل صحبت کند ولی حتی اگر نتیجه ای وجود نداشته باشد ما باید به وظیفه خود عمل کنیم و باید این مستندات را آماده کنیم.


او اذعان داشت: یکی از کارهایی که در مورد آن غفلت شده است پرونده جنایات منافقین است. وقتی آنها 17هزار نفر از مقامات مردم و مسئولین کشور ما را ترور می کنند و سابقه جنایات آنها به قبل از انقلاب بر می گردد و حتی سوابقی از ترور آمریکایی ها را در کارنامه خود دارند باید پرونده هایی از این جنایات را به شکل مستندات حقوقی و قضایی در مراجع مختلف منعکس می کردیم. انعکاس این جنایات و این پرونده های حقوقی و جنایی حداقل برای افکار عمومی دنیا روشن خواهد کرد که ایران خود قربانی بزرگ تروریسم بین الملل است و طرف مقابل ما از قدرت رسانه ای گسترده خود برای سرپوش گذاشتن بر این جنایات بهره برده و تمام ارزش های دنیای امروز را وارونه جلوه می دهد و ارزش را ضد ارزش نشان می دهد.


مهمانپرست در پاسخ به این سوال، شاهد تهدیداتی از طرف آمریکا و اسرائیل هستیم که اعلام کرده اند هر گونه اقدام تلافی جویانه ای از سوی ایران می تواند منجر به زنگ بزرگی در منطقه گردد آیا چنین چیزی صحت دارد؟ گفت: وقتی کشوری از خود ضعف نشان می دهد طرفی که دشمنی می کند و خصومت می ورزد مشتاقتر می شود و ابعاد جنایات خود را گسترده تر می کند. بنابراین سکوت ما ایجاد صلح و امنیت نمی کند و نتایج بدتری را در پی خواهد داشت. طرف مقابل باید بداند که اگر دست به اقدامی بزند هزینه خواهد داشت و این هزینه قطعا سنگین خواهد بود. وقتی متوجه باشد که در صورت ورود به چنین اقداماتی باید هزینه سنگینی بپردازد این اقدام را تکرار نمی کند.


وی در پاسخ به این سوال، جو بایدن در مبارزات انتخاباتی خود مرتبا از بازگشت به برجام و مذاکره با ایران صحبت می کرد آیا می توان در این ترور نقشی برای آمریکا متصور شد تا کار برای دولت بعدی آمریکا سختتر شود؟ گفت: این احتمال وجود دارد. آقای ترامپ فکر می کرد می تواند ریاست بر کاخ سفید و شرارت های خود را تا 4 سال دیگر ادامه بدهد او به دلیل شکست در انتخابات عصبانی است و سعی می کند در مدت باقیمانده ضرباتی بزند تا بلکه قاعده بازی را عوض کند. این به معنی دشمنی جمهوری خواهان با کشورمان نیست بلکه سیاست های کلی آمریکایی ها با هم تفاوتی ندارد و فقط شکل و روش فرق دارد. در مورد بایدن نیز اگر او بخواهد برای بازگشت به برجام شرط و شروطی برای ایران بگذارد قطعا حرفش در میان ایرانی ها خریدار نخواهد داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده